declaratie beneficiar real onrc

Când trebuie să depunem cu adevărat declarația de beneficiar real?

6 minute • Ana-Maria Udriste • 09 martie 2020


Când mai multe legi neclare se întrepătrund, apare incertitudinea. Unul din aceste aspecte privește identificarea termenului limita pentru depunerea declaratiei privind beneficiarul real. Când se depune? De când se calculează termenul de 15 zile de după aprobarea situațiilor financiare anuale? Hai să vedem.

Bonus: mai jos găsești și modelul oficial de declarație pe care să îl semnezi în față la ONRC, iar la final ai un grafic foarte drăguț făcut ca să știi care sunt pașii de urmat.

Care e diferenta dintre data aprobarii situatiilor financiare si data publicarii acestora

Asa cum deja stim prea bine, in anul 2019, s-a publicat Legea 129, noua lege privind “Prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului“, o lege care, in mare parte, nu pare sa aiba nimic de a face cu  obligatii declarative pentru contribuabilii de buna credinta.

Socant, chiar contrar numelui ea impune o noua obligatie declarativa anuala pentru companii si nu numai, mai exact obligatia identificarii si declararii beneficiarului real al “fructelor” companiei de catre administrator, acesta este definit in cadrul art. 4 al Legii 129/2019.

Nu are sens sa intram in mai multe detalii momentan pentru ca tema zilei este cu totul alta si plecam de la premisa ca stim ca aceasta obligatie exista si ca am identificat beneficiarii reali.

Află cum descoperi cine sunt beneficiarii reali ai firmei tale, aici.

Bun, atunci ce mai este de discutat? Este o intrebare buna, daca in privinta termenului de 12 luni de la intrarea in vigoare a legii totul e clar, am constatat totusi din proprie experienta ca de multe ori ceea inteleg administratorii prin termenul de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale (termen limita stabilit prin art. 56, alin (4) al Legii 129/2019 pentru depunerea declaratiei buclucase) nu corespunde cu ceea ce inseamna in fapt actiunea de aprobare, o actiune care este cu totul diferita si in timp si in spatiu si juridic si contabil de actiunea de publicare/depunere.


Este diferita data aprobarii de cea a publicarii/depunerii situatiilor financiare?

Prima intrebare fireasca ar fi: se pot considera aceste momente 2 momente distincte? Se pot considera si chiar sunt doua momente complet diferite care pot coincide strict ocazional.

Astfel, OMFP 1802/2014 pentru aprobarea “Reglementarilor Contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate” stipuleaza la pct. 558 urmatoarele: “situatiile financiare anuale aprobate corespunzator […] se publica in conformitate cu legislatia in vigoare“. Nu sunt adeptul citatelor legislative, dar voiam sa prezint faptul ca de aici rezulta foarte clar ca situatiile financiare se publica doar dupa aprobare, mai exact cand dupa aprobare? Ei bine, in cele mai multe cazuri in termen de 150 de zile de la sfarsitul anului pentru care le publicam (Legea 82/1991 a Contabilitatii, art. 36).

Mai pe scurt, data publicarii situatiilor financiare va fi practic data in care acestea au fost transmise catre ANAF electronic sau fizic, data in care le-a fost alocat numar de inregistrare, o data ulterioara aprobarii.

Depune declarația on-line, oriunde în țară

Vrei să scapi de bătăi de cap și drumuri inutile? Îți completăm noi și depunem declarația de beneficiar real online, oriunde în țară.

Si atunci care este data aprobarii situatiilor financiare

Trebuie sa intelegem ca potrivit legii situatiile financiare nu sunt aprobate de contabil si nici de administrator pentru că reglementarile contabile prevad ca situatiile financiare vor fi semnate (doar semnate, nu si aprobate spre depunere) de catre administrator si de catre directorul economic, contabilul sef sau membrul CECCAR abilitat (OMFP 1802, pct 557, alin. (2) ).

Am stabilit ca nu administratorul si nici contabilul nu aproba situatii financiare, cine a mai ramas?

Răspunsul corect: asociatii sau actionarii.

Mai exact, Legea 31/1990 a Societatilor prevede faptul ca adunarea generala a actionarilor/asociatilor are obligatia aprobarii situatiilor financiare anuale, acest fapt este stipulat la art. 194, alin (1) lit. a) (pentru SRL), art. 86 (pentru SCS si SNC), art. 111 alin. (2) lit. a) (pentru SA si SCA).

Hotararea referitoare la aprobarea situatiilor financiare va fi consemnata in scris, se va prezenta data intrunirii adunarii si va fi atasata la situatiile financiare pentru a se dovedi ca situatiile depuse sunt si aprobate (conditie obligatorie pentru a putea fi depuse conform pct. 558 al OMFP 1802/2014).

In cazul asociatului unic acesta este responsabil de unul singur pentru aprobarea situatiilor financiare anuale si are obligatia de a consemna acest lucru printr-o decizie scrisa (art. 196, alin (1) si alin (2) al Legii 31/1990).

Concluzie

Fara sa mai despicam firul in patru, din cele enuntate mai sus rezulta faptul ca aprobarea situatiilor financiare, conform legii, este data de Adunarea Generala a Asociatilor/Actionarilor sau de catre asociatul unic si pentru a dovedi aprobarea acestora, fara de care este interzisa depunerea, trebuie sa existe o hotarare scrisa in acest sens.

Termenul de 15 zile prevazut in Legea 129/2019 se refera la momentul de la data aprobarii situatiilor financiare conform Legii 31/1990 de catre asociati/actionari, acestia fiind singurii care au obligatia si posibilitatea legala de a acorda o aprobare in acest sens.

Sfatul meu este ca hotararea Adunarii Generale sau decizia asociatului unic sa poarte o data corespunzatoare depunerii in termen de 15 zile a declaratiei privind beneficiarul real, in contextul in care esti administratorul unei societati si convoci adunarea tine cont sa o convoci la un moment care va permite depunerea in termen, amenda este usturatoare, de pana la 10.000 Ron si se poate sanctiona chiar cu dizolvarea societatii.

Citește și: O nouă declarație trebuie depusă la Registrul Comerțului! Societățile riscă să fie radiate, iar administratorul amendat cu 10.000 lei!

Totusi, pentru a incheia de o maniera optimista, in momentul de fata, avand in vedere faptul ca sub 4% din societati au depus aceasta declaratie s-a propus un proiect de lege prin care companiile ce au actionari/asociati persoane fizice sa nu mai trebuiasca sa depuna aceasta declaratie pentru acestia.

Sa nu ne culcam pe o ureche totusi, nu se stie daca sau cand va fi aprobat, dar macar ne da ceva sperante.

Vrei să scapi de bătăi de cap și drumuri inutile? Îți completăm noi și depunem declarația de beneficiar real online, oriunde în țară. Scrie-ne!


Acest post este scris în colaborare cu MG Accounting, care explică domeniul contabilități pe înțelesul tuturor. Îi poți contacta aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *